Moeilijk in Slaap Komen: 3 Dingen die je Waarschijnlijk fout doet!

moeilijk in slaap komen

In dit artikel lees je 3 dingen die je waarschijnlijk onbewust fout doet, waardoor je moeilijk in slaap komt.

Een goede nachtrust is erg belangrijk. Daarom kan moeilijk in slaap komen vervelend zijn. Je kunt soms uren wakker liggen, en maar niet in slaap komen, terwijl je de volgende dag gewoon moet werken of naar school moet.

Ik wil je graag helpen, en geef je daarom 3 tips die ervoor zorgen dat je minder moeite hebt om in slaap te komen, waardoor je beter en langer gaat slapen.

De activiteiten in je avond


Alles wat je doet voordat je gaat slapen heeft heel veel invloed op de kwaliteit van je nachtrust, en dus ook het in slaap komen.

Wat eet je bijvoorbeeld in de avond? Als je veel eet, moet je lichaam dit allemaal nog verwerken. Je lichaam heeft dan meer moeite om in slaap te komen, en dat merk je direct. Ook cafeïne en suikers hebben een negatieve invloed op je nachtrust.

En wat doe je voordat je gaat slapen? Ga je sporten, een spannende serie kijken of een intensieve discussie aan? Bij al deze dingen ben je nog vol van adrenaline en energie als je in bed ligt. Je lichaam is dan niet ontspannen, waardoor je moeilijk in slaap komt.

Kies in plaats daarvan ‘s avonds voor rustige bezigheden. Activiteiten die voor jou ontspannen zijn zorgen ervoor dat je de dag rustig afbouwt, en daardoor makkelijker in slaap valt.

Wat betekent jouw slaapkamer voor je?


Een slaapkamer is (natuurlijk) een kamer om te slapen. Maar neem jij dit ook zo letterlijk? Heb je bijvoorbeeld een televisie op je kamer, waarnaar je in bed naar kijkt? Of werk je wel eens met je laptop in bed?

slaapomgeving laptop

Dit zijn allemaal activiteiten die ervoor zorgen dat je brein je slaapkamer niet alleen maar met slapen associeert, maar ook veel andere dingen. Hierdoor is de eerste associatie van je brein niet direct slapen als je in je bed gaat liggen.

Dit gebeurt heel onbewust, maar heeft een grote invloed op hoe jij in slaap komt. Probeer je bed en slaapkamer dus alleen te gebruiken om te slapen.

Let je wel op je cortisolwaarden?


Je hebt misschien nog nooit gehoord van ‘cortisolwaarden’, dus ik zal het voor je uitleggen. Cortisol is een stresshormoon. Dit zorgt ervoor dat je snel kan reageren op situaties in het dagelijks leven.

Het is vrij logisch dat je niet al te alert wilt zijn als je probeert te slapen. Het is daarom zaak om je cortisolwaarden laag te houden naarmate je de avond ingaat en naar bed gaat om te slapen.

De beste manier om dit te doen wordt uitgebreid uitgelegd in Perfect Slapen in 7 Stappen. Dit programma lost al je slaapproblemen op, door onder andere je cortisolwaarden effectief en systematisch te verlagen, en nog veel meer.

In mijn Perfect Slapen in 7 Stappen Review lees je alle informatie over dit programma, en kom je achter de ervaringen van anderen.

perfect slapen in 7 stappen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *