Omgaan met Slapeloosheid: Met deze 3 Tips kom je Verder!

omgaan met slapeloosheid

Wil je weten hoe je kunt omgaan met slapeloosheid?

Op deze pagina geef ik je 3 handige tips die dit makkelijker maken.

Inhoud

Wat is slapeloosheid precies?


Slapeloosheid betekent dat je moeite hebt met slapen. Dit kan zowel het in slaap komen zijn, het ’s nachts wakker worden of te vroeg wakker worden. Als je met één of meerdere van deze dingen te maken hebt, heb je last van slapeloosheid.

Voor veel mensen is het een combinatie van de 3 bovengenoemde factoren. En dat is ook helemaal niet zo gek. Je slaappatroon is natuurlijk met elkaar verbonden, dus als je onrustig gaat slapen is de kans groter dat je ’s nachts wakker wordt en de kwaliteit van je nachtrust daalt.

Hoe je omgaat met slapeloosheid: 3 tips


Wat kun je nu zelf doen aan deze vormen van slapeloosheid?

De onderstaande tips liggen meer voor de hand dan je zou denken. Je moet het alleen wel even weten. Het is belangrijk om bewust te worden hoe je lichaam werkt en wat de ideale situatie is om gezond en goed te gaan slapen.

Voor deze tips heb je geen medicatie nodig.

Tip 1: Analyseer je avonden


Voordat je naar bed gaat heb je een avond de tijd om je ‘voor te bereiden’. Dit klinkt heel zwaar, maar je moet op een paar kleine dingen letten. Ten eerste je voeding. Wat snaai je nog naar binnen? Of eet je laat nog een warme maaltijd? Wat drink je voordat je gaat slapen?

Qua voeding is het zaak om rustig af te bouwen en een paar uur voordat je naar bed gaat niets meer te eten en drinken. Water mag natuurlijk altijd!

Tip 2: Houd rekening met licht


Hier bedoel ik 2 dingen mee:

  1. Het licht in je kamer;
  2. Het blauwe licht van al je elektronische apparaten.

Ten eerste het licht in je kamer. Hoe donkerder je kamer, hoe makkelijker je in slaap gaat vallen. Verduisteren de gordijnen je slaapkamer genoeg? Bedek eventueel gaten waar veel licht doorheen valt met een handdoek of een vuilniszak.

slapeloosheid licht

Ten tweede het blauwe licht. Dit licht is afkomstig van je smartphone, tv of laptop. Als je vlak voor het slapen teveel naar een scherm kijkt, wordt het hormoon melatonine vermindert. Melatonine maakt dat je ontspannen wordt en makkelijker in slaapt valt.

Minder licht zorgt voor MEER melatonine.

Tip 3: Volg het ‘7 Stappen Model’


Zelf heb ik mijn Slaapproblemen opgelost met het Perfect Slapen in 7 Stappen boek van William van der Klaauw.

Hierin leer je het 7 stappenmodel kennen wat al duizend mensen heeft geholpen met hun slaapproblemen.

In mijn Perfect Slapen in 7 Stappen review lees je uitgebreid over mijn persoonlijke ervaring en de inhoud van het boek.

Slaapproblemen voorgoed vaarwel zeggen? Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn…

Ik wil mijn Slapeloosheid eindelijk oplossen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *