Slaapproblemen oplossen zonder medicatie: 4 Tips die je vanavond kan toepassen!

Heb je last van slaapproblemen?

In dit artikel lees je 4 tips die je slaapproblemen verminderen, zonder dat je er medicatie voor hoeft te gebruiken. Je kunt deze tips vanavond al gaan toepassen, dus lees snel verder!


Slaapproblemen zijn er in kleine en grote maten. Je kunt af en toe wat minder goed slapen, maar je kunt ook elke nacht wakker worden, waardoor je te weinig slaapt en hierdoor een vermoeiende dag tegemoet gaat.

Hoe groot of klein je slaapproblemen wel niet zijn, je wilt ze zo snel mogelijk oplossen. Regelmatig slecht slapen heeft namelijk een grote invloed op je leven. Je hebt overdag minder energie en haalt daardoor minder uit je dag. Bij langdurige slaapproblemen is het ook nog eens slecht voor je gezondheid.

Ik wil je graag 4 tips gegeven die je direct al kan gaan toepassen als je vanavond gaat slapen, zonder dat je medicatie hoeft te nemen.

Tip 1: Bekijk je slaapomgeving


De omgeving waarin je slaapt heeft een grote invloed op je nachtrust. Je matras en kussen zijn het belangrijkste, maar wat dacht je van je gordijnen, temperatuur en houding? Is het helemaal donker als je in bed ligt? Kun je volledig gestrekt liggen in je bed? Wat is de temperatuur in je kamer?

Daarnaast heb je nog de afleidingen in je kamer, zoals je tv, laptop, telefoon en wekker. Waar ligt ‘s nachts je telefoon? Waar staat je wekker? Ga dit allemaal langs en denk bewust na over de dingen die je eerst onbewust deed, zoals je smartphone op je nachtkastje leggen.

Concrete actie: Neem je slaapomgeving onder de loep en elimineer alles wat onrustig werkt als je wilt gaan slapen.

Tip 2: Associeer je bed alleen met slaap


Een bed is gemaakt om in te slapen, maar je kunt er ook in luieren, werken op je laptop of televisie in kijken. Zorg ervoor dat je je bed alleen associeert met slapen. Je kunt beter gaan luieren en televisie kijken op de bank, en werken achter je bureau.

Je brein komt alleen op deze plek (je slaapkamer met bed) als het moe is. Hierdoor ga je sneller in slaap vallen. Probeer dit je brein duidelijk te maken door alleen te slapen in je bed, en verder niets.

Concrete actie: Als je veel tv kijkt of werkt in je bed, probeer dit zoveel mogelijk te verminderen zodat het in je systeem komt om in bed direct te gaan slapen.

Tip 3: Let goed op je eetritme


Hetgeen wat je op een dag binnenkrijgt heeft een grote invloed op hoe je ’s nachts slaapt. Let daarom goed op je eetritme. Als je overdag te weinig eet, en geen structuur hebt, heb je ’s avonds veel meer trek.

Als je ’s avonds veel eet, is je lichaam nog druk bezig met verteren, waardoor je moeilijk in slaap kunt komen. Het is daarom aan te raden om 2 á 2,5 uur voordat je naar bed gaat niets meer te eten.

Concrete actie: Schrijf op wat je per dag eet, en eet 2 uur voordat je gaat slapen niets meer.

Tip 4: Sluit je dag ontspannen af


Net zoals dat je ’s ochtends je dag rustig opbouwt met een koffie en het lezen van de krant, is het verstandig om je dag ook af te bouwen. Bekijk dus geen film of serie waarbij je veel energie kwijt raakt. De film kan bijvoorbeeld heel spannend zijn, waardoor je in bed nog de adrenaline voelt. Hierdoor heb je moeite met in slaap komen.

Concrete actie: Doe in de avond iets waar je ontspannen van wordt, en wat je weinig energie kost.

Je slaapproblemen voorgoed vaarwel zeggen


Met deze 4 tips kun je je slaapproblemen zonder medicatie verminderen.

Om je slaapproblemen volledig te verhelpen, raad ik je aan om te starten met het boek: Perfect Slapen in 7 Stappen. In mijn Perfect Slapen in 7 Stappen Review geef ik je graag meer duidelijkheid over het programma, en lees je de ervaringen van anderen.

Duizenden mensen zijn je voorgegaan, met prachtige resultaten tot gevolg!

perfect slapen in 7 stappen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *