Slapen als een Roos: 5 tips die je vanavond beter laten Slapen!

In dit artikel lees je 5 tips die super bruikbaar zijn als je vanavond wilt slapen als een roos. Lees snel verder!

Tip 1: Stop met snaaien


Het drinken van koffie voor het slapen gaan is geen goed idee, maar dat wist je waarschijnlijk al. Maar wist je dat ook veel koekjes en chocola slecht is om te eten voordat je gaat slapen? Dit bevat ook veel cafeïne, waardoor je langer wakker blijft en moeilijker in slaap komt.

Daarnaast is je lichaam nog bezig met het verwerken van het voedsel, waardoor je ook niet aan slaap toekomt. Lekker laten liggen dus. Probeer 2 á 2,5 uur voordat je naar bed gaat niets meer te eten.

Tip 2: Kalmeer je gedachten, hou het luchtig


Om rustig in slaap te komen is het aan te raden om voordat je gaat slapen geen films of series te kijken waar je veel emoties bij voelt. Is het bijvoorbeeld bijzonder spannend of verdrietig? Dit zorgt ervoor dat je lichaam niet snel tot rust kan komen, waardoor in slaap komen moeilijker is.

Dit geldt ook voor gesprekken waarbij je het over belangrijke dingen hebt. Dit heeft hetzelfde effect. Je moet dit allemaal nog verwerken en kan daardoor niet slapen als je even later in bed ligt.

Hou het dus lekker luchtig en licht, en doe voordat je naar bed gaat iets waar je ontspannen van wordt!

Gedachten kalmeren

Tip 3: Verminder je schermtijd


In de avond maakt je lichaam melatonine aan. Dit stofje zorgt ervoor dat je slaperig wordt en in slaap valt. De schermen van je tv, tablet, laptop en smartphone zorgen ervoor dat de aanmaak van deze stof wordt geremd. Je wordt dus minder slaperig, waardoor je minder snel in slaap gaat vallen.

Probeer ongeveer 1 uur voordat je gaat slapen niet meer naar een scherm kijken. Doordat je minder licht ontvangt, wordt de aanmaak van melatonine niet verstoord en val je sneller in slaap.

In het donker naar een scherm kijken

Tip 4: Elimineer afleidingen


Als je in bed ligt, moet je nergens aan denken en ook niet worden afgeleid door iets in je kamer. Bijvoorbeeld het licht van je wekker, of een tikkend gordijn. Al deze dingen maken je onrustig, en dat is niet de bedoeling.

Draai je wekker om en zorg ervoor dat je geen enkele afleiding hebt als je probeert in slaap te komen.

Tip 5: Verlaag je cortisolwaarden


Dit klinkt misschien wat ingewikkeld, maar is ongelofelijk belangrijk en heeft heel veel invloed op je nachtrust. Cortisol is een stresshormoon, en zorgt ervoor dat je je overdag alert voelt.

Het is dus zaak om deze te laten dalen naarmate de dag eindigt en je naar bed gaat. Deze waarden moeten namelijk laag genoeg zijn, anders val je niet in een diepe slaap. Als je slaapproblemen hebt, kan dit wel eens een belangrijke oorzaak zijn.

Wil je weten hoe je je cortisolwaarden verlaagt? Het Perfect Slapen in 7 Stappen Model geeft je de beste uitleg hoe je dit kunt doen.

In mijn Perfect Slapen in 7 Stappen Review lees je de inhoud van het boek, en ervaringen van anderen die voorgoed van hun slaapproblemen af zijn!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *