Wat is een SMMA? Social Media Marketing Agency Uitgelegd!

Wat is een SMMA?

In dit artikel lees je de betekenis van een SMMA, waar de afkorting voor staat en hoe jij zelf een SMMA in Nederland kunt gaan beginnen.

Lees snel verder!

Waar staat de afkorting SMMA voor?


De afkorting ‘SMMA’ staat voor ‘Social Media Marketing Agency’.

Dit komt uit de Engelse Taal. Agency kun je in het Nederlands zien als ‘Bureau’. Daarom wordt er in Nederland vaker gesproken van een ‘SMMB’, een ‘Social Media Marketing Bureau’ dus.

Wat doet een Social Media Marketing Agency?


Een SMMA houdt zich bezig met de sociale media van een bedrijf. Het internet biedt voor bedrijven een zee vol mogelijkheden en kansen.

Omdat bijna iedereen veelvuldig gebruik maakt van social media, kun je hierop adverteren. En dat heb je vast wel zelf eens gezien op bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

Social media marketing agency

Naast de berichten van je vrienden en familie in je tijdlijn, zie je ook regelmatig gesponsorde berichten langskomen van bedrijven. Bedrijven betalen ervoor om dit bericht aan jou te laten zien.

Dit heet Social Media Marketing. Bedrijven zijn opzoek naar klanten, en proberen deze doelgroep te bereiken via sociale media netwerken.

Dit proces van adverteren en doelgroepen selecteren is iets wat bedrijven graag uitbesteden aan kleinere bureaus met meer specialistische kennis over dit onderwerp. Anders bereik je de verkeerde mensen, of werken de advertenties niet, en dan gooi je als het ware geld weg.

SMMA’s zijn er voor bedrijven om dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen, en om via het internet bedrijven aan meer klanten te helpen.

SMMA starten: De basis


Als je een SMMA start, beheer en maak je de advertenties op sociale media voor bedrijven. Bijvoorbeeld: Een voetbalclub is op zoek naar nieuwe leden, en wil deze graag verkrijgen door middel van social media.

Hiervoor huren ze jouw bedrijf in. Jij gaat er dan voor zorgen dat er succesvolle Facebook of Instagram campagnes worden opgezet, die ervoor zorgen dat de voetbalclub meer leden krijgt.

Het gaat dus eigenlijk om het werven van meer klanten door middel van social media voor bedrijven. En dit ga jij voor hun doen!

Wat je echt moet weten


Het runnen van een Social Media Marketing Bureau is gebaseerd op jouw kennis over online adverteren, want die hebben bedrijven zelf niet (of niet genoeg). Daarom besteden ze het uit.

Maar wat bijna net zo’n belangrijke skill is, is het binnenhalen van klanten. Je wilt zo goed mogelijk worden in sales, zodat je met gezonde overtuigingskracht bedrijven kan overtuigen van jouw kwaliteiten om meer klanten te genereren. Zonder deze skill zijn bedrijven niet bereid om met jou de samenwerking aan te gaan.

Zorg er dus voor dat je sales kwaliteiten goed ontwikkeld zijn, zodat je makkelijker klanten krijgt waarvoor je online kan gaan adverteren.

Is hier wel vraag naar?


Jazeker, tegenwoordig is een bedrijf dat geen social media strategie heeft niet meer van deze tijd.

Ga maar na: Waar bevinden de meeste mensen zich tegenwoordig? Op internet natuurlijk, en met name op platformen als Instagram, Facebook en YouTube. Deze gebruikers zijn allemaal potentiële klanten voor bedrijven.

Een bedrijf moet hierop zichtbaar worden, zodat de gebruikers kennis krijgen van het bedrijf en misschien wel klant worden.

Er is dus ongelofelijk veel vraag naar, wat alleen maar meer zal worden door de steeds verdere digitalisering van onze samenleving.

Gratis SMMA training


Je weet nu precies wat de afkorting ‘SMMA’ inhoudt, en wat voor activiteiten ze uitvoeren voor bedrijven.

Jij kan zelf ook een SMMA beginnen. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je graag meer weten? Je kunt hieronder een gratis les volgen om te kijken of het iets voor je is.

De SMMB Masterclass is een online Smma cursus waarin je van A tot Z leert hoe je een winstgevende SMMA kunt op zetten. Lees mijn mening over deze cursus en de maker in mijn SMMB Masterclass review.

8 reacties op “Wat is een SMMA? Social Media Marketing Agency Uitgelegd!”

  1. Beste

    Hoe zit het met belastingen? wat moet ik allemaal doen om te kunnen starten? moet ik een ondernemingsnummer en een btw nummer aanvragen? wat en hoe moet ik dit allemaal doorgeven aan de overheid?

    Alvast bedankt!

    1. Beste Levi,

      Thanks voor je reactie.

      Het is ten eerste zeker aan te raden om jezelf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel als je wilt gaan beginnen met een Social Media Marketing Agency. Dit kost je eenmalig 50 euro, waarna je direct een KvK en Btw nummer krijgt.

      Als je meer dan €2.000 euro gaat verdienen moet je dit echt hebben, maar als je begint is het ook al aan te raden om te doen. Je moet namelijk wel facturen uitschrijven voor je klanten, waarop een kvk en btw nummer handig zijn om te vermelden om ook te laten zien dat je een écht serieus bedrijf bent om mee samen te werken.

      Over belastingen: Als je bent ingeschreven zul je per kwartaal je inkomstenbelasting en omzetbelasting moeten doorgeven aan de belastingdienst. Dit gaat allemaal online, en hiervan krijg je een brief en een herinneringsmailtje.

      Omzetbelasting: Dit is je btw aangifte. Na elk kwartaal geef je op hoeveel je btw je hebt betaald, en hoeveel je hebt ontvangen via je bedrijf. Als je meer btw hebt betaald dan ontvangen dan krijg je geld terug van de belastingdienst. Heb je meer ontvangen dan betaald? Dan betaal je dit overschot terug aan de belastingdienst.

      Inkomstenbelasting: Dit gaat over de omzet die je hebt gemaakt met je bedrijf. Als je je omzet pakt, en hier je kosten van afhaalt krijg je de brutowinst. Hierover betaal je inkomstenbelasting. Hoe meer winst je maakt, hoe meer je belasting je betaalt.
      Je hebt:
      Schijf 1: 37,35% van het belastbaar inkomen tot €68.508 (Hier begin je in)
      Schijf 2: 49,50% over alles wat je meer verdient boven €68.508

      Dit is in grote lijnen wat je kunt verwachten als je start met een SMMA. Ik hoop dat het je duidelijkheid geeft!

      Als je nog vragen hebt, stel ze zeker, ik beantwoord ze graag.

      Groeten,

      Jarno

    1. Beste Hanan,

      Als je samenwerkt met een bedrijf stem je de advertentie af op hun wensen en behoeften. Hierbij komen ook video’s en foto’s kijken. Deze kan het bedrijf al beschikbaar hebben, maar om advertenties te maken die écht het verschil maken is het beter om zelf video’s en foto’s te maken voor de advertenties. Je kunt ook het bedrijf bepaalde opdrachten geven zodat zij beeldmateriaal voor je schieten, die jij weer kunt gebruiken voor je advertentie.

      Groeten,

      Jarno

  2. Hoi ik heb een vraag over het opstarten van een SMMB.

    Hoe zit het met een account? Doe je het op je privé account of gaat het via het bedrijfsaccount van het vedeijf waar je reclame voor maakt?

    Mvg,

    Toon

    1. Beste Toon,

      Als je Facebook advertenties gaat draaien voor een bedrijf, doe je dit op het account van het bedrijf. Je maakt dan ook binnen de FB business manager een voorbeeldadvertentie waarbij je de voorvertoning te zien krijgt, en dit is het account waarop je de advertenties aan de buitenwereld wilt laten zien.

      Groeten en Succes,

      Jarno

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *