Wat is Droog Trainen? Uitleg + 11 Belangrijke Tips!

wat is droog trainen

Op deze pagina lees je wat droog trainen is.

Ik wil je direct 11 waardevolle tips meegeven die ervoor gaan zorgen dat droog trainen een succes wordt en dat je je droomlichaam kunt gaan bereiken.

Daarnaast krijg je antwoord op de vragen: Hoe bereik je een ‘droog’ lichaam? Welke voeding is geschikt? En waar moet je op letten als je droog wilt gaan trainen?

Wat is Droog Trainen?


Droog trainen houdt in dat je je vetpercentage probeert zo laag mogelijk te houden, waardoor je spieren beter zichtbaar worden. Er zit namelijk geen vetlaag overheen, waardoor je spieren makkelijker zichtbaar zijn in de spiegel en voor de mensen om je heen.

Droog trainen wordt voornamelijk gebruikt door bodybuilders. Een paar maanden voordat ze een wedstrijd hebben, gaan ze droog trainen. Hierdoor zijn alle spieren beter te zien voor de jury, en is de kans om in de prijzen te vallen natuurlijk hoger.

Voeding en sporten


Maar hoe bereik je dat nou, een ‘droog’ lichaam? Het is voornamelijk een combinatie van een laag vetpercentage en de juiste manier van krachttraining.

Een droog lichaam creëer je voor het grootste deel in de keuken, want een laag vetpercentage krijg je namelijk niet zomaar. Hiervoor moet je eerst afvallen. Maar omdat je spieren ook belangrijk zijn, wil je op zo’n manier gaan afvallen dat je geen spierafbouw krijgt, maar spierbehoud of zelfs spiergroei.

Droog Trainen: 11 Tips


Oke je weet nu wat ‘Droog Trainen’ inhoudt. Wat zijn nou de belangrijkste tips voor als je wilt gaan beginnen met deze bijzondere manier van trainen?

Hieronder lees je 11 tips voor tijdens het droog trainen. Je zult zien dat het voornamelijk tips zijn die gaan over alles wat je rondom het trainen doet. Dus je voeding, slaap en levensstijl.

Dat is ook de sleutel voor succesvol droog trainen: Alles wat je op een dag doet is net zo belangrijk, of misschien nog wel belangrijker dan dat uurtje dat je staat te zweten in de sportschool.

Het krijgen van een droog lichaam is niet gemakkelijk. Het is zeker mogelijk, maar alleen met genoeg motivatie en een duidelijke structuur.

droog trainen

Tip 1: Bouw je calorie inname geleidelijk af

Als je gaat beginnen met droog trainen moet je minder calorieën binnenkrijgen, dus je kunt hierdoor de neiging hebben om ineens veel minder te gaan eten. Je gaat dan bijvoorbeeld direct van 2200, naar 1500 calorieën. Een abrupte verandering als deze is niet aan te raden. Vergeet niet dat je lichaam zich eerst moet aanpassen aan de veranderingen qua voedselinname.

Als je dit niet op de juiste manier doet, is de kans op spierafbraak groter, en dat wil je natuurlijk absoluut niet hebben.

Je zult aan het begin zeker sneller afvallen, maar je lichaam zal op ten duur gewend raken aan dit nieuwe calorie niveau. Je gaat dan niet meer afvallen, en dat is het punt waar veel mensen vastlopen. Om te blijven afvallen zou je nog minder moeten gaan eten, maar omdat je al laag zit in calorieën is dat eigenlijk niet te doen.

Naast krachttraining is vet verliezen één van de belangrijkste factoren tijdens droog trainen. Zorg er dus voor dat je elke week gewicht verliest, want alleen dan zal je vetpercentage omlaag gaan. Minder eten, meer afvallen.

Tip 2: Focus niet teveel op cardio

Cardio is een manier om af te vallen, maar staar je er niet blind op. Krachttraining is veel effectiever als het gaat om vet verbranden, en daarnaast bouw je ook nog spiermassa op. En naast je vetpercentage verlagen is dat hetgeen waar je focus moet liggen.

Als je met cardio veel vet wilt verliezen ben je erg veel tijd kwijt. Een 1 uur krachttraining tegenover 1 uur cardio is een groot verschil. Zorg er dus voor dat je je calorietekort bereikt door middel van voeding en krachttraining. Je kunt cardio wel gebruiken als je het laatste beetje calorieën wilt verbranden, of als je het simpelweg leuk vindt om te doen!

Tip 3: Eet genoeg koolhydraten

Er zijn koolhydraatarme diëten op de markt die ervoor zorgen dat je gaat afvallen door zo min mogelijk koolhydraten te eten. Logische veronderstelling kan dan zijn: Droog trainen en weinig koolhydraten gaan goed samen omdat je vetpercentage verlagen erg belangrijk is.

Maar toch is dit niet helemaal waar. Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie, en dat is nou net wat je nodig hebt tijdens je training in de sportschool. Door je koolhydraat inname te verlagen kun je te maken krijgen met mindere prestaties tijdens je krachttraining.

Daarnaast zorgt het ook vaak voor tekorten in voedingstoffen die belangrijk zijn voor je lichaam, zoals vezels, vitamines en mineralen.

Tip 4: Gezonde voeding lijkt goed, maar dat is niet altijd zo…

Als je je voedingsschema zo inricht dat je alleen focust op gezonde voeding, zul je vaak onbewust toch veel calorieën binnen krijgen. Ergens ‘teveel’ van nemen is nooit goed, en ook niet van gezond eten. Gezond eten lijkt er in eerste instantie voor te zorgen dat je gaat afvallen, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Dit is gezonde voeding waar je al snel teveel calorieën van binnenkrijgt als je er teveel van gaat eten:

  • Noten
  • Avocado
  • Oliën (Olijfolie)
  • Melk
  • Gedroogd fruit (Dadels, rozijnen)
  • Mais

Ben je benieuwd naar het aantal calorieën van een product? Check het met de Caloriechecker: https://www.voedingscentrum.nl/nl/caloriechecker

Zo weet je of dit geschikt is voor je Droog trainen dieet of niet.

Tip 5: Onbewust kcal drinken

Dit zijn de addertjes onder het gras: Bepaalde dranken waarvan je je niet bewust bent dat ze veel calorieën bevatten en hierdoor je vetverlies vertragen of zelfs helemaal stopzetten. Water is altijd de beste optie, hier kom ik zo op terug.

Drink dus geen (of bijna geen):

❌ Alcoholhoudende dranken
❌ Melk
❌ Frisdrank
❌ Koffie met melk (cappuccino)
❌ Vruchtensappen

Tip 6: Vergeet niet om te ‘bewegen’

Nu zul je denken: Ik ga toch naar de sportschool voor mijn krachttraining/cardio? Dat klopt zeker, maar wat dacht je van de alledaagse beweging? Denk aan traplopen, fietsen, stofzuigen, schoonmaken, lopen, etc.

Ook al train je 2/3/4 keer in de week, de rest van de tijd alleen maar stil zitten of liggen helpt niet voor je vetverbranding. Daardoor zul je je calorie-inname nog lager moeten krijgen, waardoor je nog minder mag eten. En dat is lastig vol te houden.

Door simpelweg de dagelijkse bewegingen mee te pakken zul je zien dat deze kleine beetjes gaan helpen met het afvallen. Hierdoor kun je net wat meer blijven eten, waardoor je het makkelijker kunt volhouden omdat je minder honger zult gaan krijgen.

Tip 7: Blijf voldoende eiwitten eten, maar overdrijf niet

Tijdens het afvallen zul je minder calorieën binnenkrijgen, maar voldoende eiwitten blijven essentieel om toch je spiermassa te behouden.

Wat ook voorkomt is dat mensen gaan overdrijven als het gaat om eiwitten. Dit moet je ook niet doen. Hierdoor worden eiwitten de voornaamste energiebron van je lichaam. Door de opname van energie uit eiwitten zul je minder efficiënt trainen in vergelijking met koolhydraten als voornaamste bron van energie.

Blijf dus zeker weten eiwitten eten voor het behoud en opbouw van je spieren, maar overdrijf niet zodat je lichaam koolhydraten blijft gebruiken en je optimaal kunt gaan trainen.

Tip 8: Drink koffie (maar zonder melk)

Koffie bevat cafeïne, en dat zal je gevoel van honger wat onderdrukken. Hierdoor zul je minder snel geneigd zijn om iets te gaan eten als je honger krijgt buiten je maaltijden om. Maar drink geen koffie met melk, dat bevat weer teveel calorieën. Dus geen latte, macchiato of cappuccino!

Tip 9: Slapen is altijd belangrijk, ook tijdens droog trainen

Als de kwaliteit van je nachtrust niet goed is, of als je te weinig slaapt, zal je lichaam meer cortisol aanmaken. Dit stofje zorgt ervoor dat je stressniveau hoger ligt, waardoor je meer vet gaat opslaan. Je lichaam denkt namelijk dat je meer energie nodig gaat hebben voor gevaarlijke situaties in de toekomst.

Dat is natuurlijk niet zo, maar je lichaam zal hierdoor toch meer vet gaan opslaan waardoor je vetpercentage zal stijgen. En dat wil je niet hebben. Voldoende nachtrust zal ervoor zorgen dat je cortisolwaarden omlaag gaan.

Tip 10: Drink veel water!

Water drinken is altijd al belangrijk als je krachttraining beoefend. Je zult meer uithoudingsvermogen hebben, en je zult beter presteren. Maar water drinken heeft nog meer voordelen. Tijdens je droog trainen dieet zul je minder calorieën binnenkrijgen, omdat dit simpelweg nodig is voor het vetverlies. Hierdoor zul je vaak momenten van honger kennen.

Even snel wat kleins eten om de honger te stillen lijkt dan een goede optie, maar dat moet je juist niet doen. Water drinken kan hierin erg handig zijn. Door bijvoorbeeld voor het eten even een glas water te drinken, zul je een voller gevoel krijgen en minder snel honger hebben. Win-win dus! Meer water voor je krachttraining, en minder calorieën voor het afvalproces.

Tip 11: Behoud structuur, dan is volhouden veel gemakkelijker

Zoals je merkt: Het zijn nogal wat factoren waarmee je rekening mee moet houden. En daar komt ook nog eens bij dat elk lichaam anders is, en dat elk lichaam weer anders reageert op bepaalde factoren tijdens het proces van droog worden en droog trainen.

Om je doel te bereiken, en te blijven volhouden, is een vast schema en structuur essentieel. De mannen van de Droog Trainen Academie hebben een Protocol voor je gemaakt, waarbij je alleen maar gemakkelijke instructies hoeft te volgen.

Hierdoor zul je een stuk effectiever gaan eten en trainen, waardoor je veel sneller resultaat gaat zien.

Dit zijn voorbeelden van transformaties van leden:

Droog trainen vrouw transformatie
Droog trainen man transformatie

Hier kun je meer over het Droog Trainen Protocol voor Vrouwen lezen: https://www.droogtrainenacademie.nl/vrouwen-dtp/

Hier kun je meer over het Droog Trainen Protocol voor Mannen lezen: https://www.droogtrainenacademie.nl/mannen-dtp/

Of lees onze ervaring in onze Droog trainen protocol vrouwen review of Droog trainen protocol mannen review.

Veel succes met trainen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *